Kennisbank
HCC!vraagbaak > HCC!vraagbaak > Kennisbank

Zoeken:


Startpagina met lege icons.

Oplossing

Na het opstarten van mijn linux mint laptop komen er alleen icons in wit (computer, persoonlijke map, etc).
Van deze apps kan ik alleen Firefox, GIMP, Mozilla, Teamviewer 12 en Tor Browser starten.
Onderaan is er een grijze lege balk zonder icons.
Door de cursor verschijnen wel Menu, Firefox, Mozilla en Bestanden (Nemo). Alleen Bestanden kan niet worden gestart (bestandssysteen corrupt?).
Dacht Linux Mint via USB zelf opnieuw te kunnen installeren, maar kan de BIOS (boot from file: USB) niet aanpassen en ben bang dat ik al mijn data verlies.

Om welke versie van Linux Mint gaat het? Is het eerder wel goed geweest, bij een oudere versie van Linux Mint misschien?

Het zou een videodriver probleem kunnen zijn. Welke videokaart heeft de laptop, en wel driver wordt geladen (kun je zien in /var/log/Xorg.0.log)?

Toont de laptop na het intikken van een bepaalde toets geen bootmenu, zodat je vandaaruit van een usb drive of stick kunt opstarten? En geeft het intikken van een andere toets geen toegang tot de BIOS? Dat zou allemaal in de documentatie van de laptop moeten staan. Wat is het voor laptop?

Als je bang bent om data te verliezen moet je natuurlijk vooraf een backup maken, die je dan na herinstallatie van Linux Mint terug kunt zetten.

Met vriendelijke groeten

Hans Lunsing

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Hans,
dank voor je snelle reactie.
Als leek dacht ik een kant-en-klaar, stabiel Linux-Mint-Notebook gekocht te hebben.
Er staat nog de voorge-installeerde Linux Mint-versie op, ik vermoed 17.3 aangezien ik de handleiding hiervan heb uitgeprint.
Ik kan niet in het bestandssysteem om de gegevens van de videokaart te achterhalen of om een backup te maken.
Ik kan bij het opstarten in de BIOS, maar kan deze niet aanpassen.
De laptop toont bij het opstarten "Style Note", is van Clevo Co, model NL51GU, FCC standards.
De laptop is nog "in garantie", maar "softwarefouten" vallen daar buiten.
Is remote access een optie?
Met vriendelijke groeten,
Norbert Bosch.

Versie 17 van Mint is van 2014/2015, dus al vrij oud. Ik heb trouwens exact dezelfde laptop, begin 2020 gekocht met Linux Mint 19 erop, inmiddels ge-upgrade naar versie 21. Dat heeft altijd prima gewerkt. Er was twee jaar garantie op, en die is net verstreken. Als die van jou nog onder garantie is moet hij nieuwer zijn dan die van mij, en zal de versie van Linux Mint een latere zijn dan wat jij noemt.

De laptop heeft geen ouderwetse BIOS waarin je de opstartvolgorde moet veranderen om van usb te kunnen starten. Hij heeft net als alle andere moderne computers UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) met daarbij ook een bootmenu.
Als je bij het opstarten op F2 tikt krijg je een menu met 5 mogelijkheden:

- Continue
- Boot Manager -> hier kun je van een eventueel usb device starten
- Boot From File
- Administer Secure Boot
- Setup Utility -> dit is wat je als interface van een ouderwetse BIOS gewend bent.

De laptop heeft een Intel CometLake-U GT2 (UHD Graphics) grafische kaart. De door de kernel geladen videomodule is i915. Door Xorg worden o.m. de drivers fbdev (frame buffer device) en vesa geladen.

Dat je allerlei iconen niet ziet kan worden veroorzaakt doordat de afbeeldingen in kwestie niet kunnen worden gevonden dan wel geladen. Dat kan allerlei oorzaken hebben waaronder corruptie van het bestandssysteem.

Ik wel best eens kijken via remote access, bijvoorbeeld via Anydesk of Teamviewer. Zeg het maar. Mijn telefoonnummer is 071-5232703 of 06-42871375.

Met vriendelijke groeten

Hans Lunsing

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Gezien de tijd dat er geen reactie is geweest op deze vraag, gaan we er vanuit dat de vraag voldoende is beantwoord.

Met vriendelijke groeten


Vraagbaak beantwoorder/administrator

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen krijg onderstaande blauwe scherm
over naar Linux
ubuntu versus kinux mint
Beeldscherm formaat instelling
leren zelf een desktop samen te stellen enz.
Artikel details
Artikel ID: 3402
Categorie: Kennisbank
Datum toegevoegd: 13/12/2022 12:53:44
Aantal bekeken: 45
Beoordeling (Stemmen): Artikel nog niet beoordeeld (0)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies