Kennisbank
HCC!vraagbaak > HCC!vraagbaak > Kennisbank

Zoeken:


Geen toegang toepassingen

Oplossing

Goeden dag,
Sinds de upgrade naar Ubuntu 22.04 krijg ik geen toegang tot toepassingen die wel geïnstalleerd zijn.
Na klik op het Activiteiten icoon, links boven, verschijnt een half doorschijnend scherm "Uw computer doorzoeken". In het midden staat de tekst "Er is helaas niets dat overeenkomt met uw zoekopdracht". Deze tekst blijft halsstarrig staan. Intikken van de naam van een toepassing boven in de zoek regel lukt wel, maar er volgt geen enkel reactie.
Hoe is dit te repareren.
V. G.
Peter Tichler.

Dit is een probleem dat ik nog nooit eerder ben tegengekomen. Dikke kans dat het een probleem is in de user interface van Ubuntu. De toepassingen waar het om gaat zullen er echt nog wel zijn. Je zou ze van de opdrachtregel in een terminal kunnen starten. Bij voorbeeld:

~$ firefox &

waarmee firefox wordt gestart. ~$ is de prompt. Het teken & is toegevoegd om er voor te zorgen dat de toepassing wordt losgekoppeld van de terminal.

Heb je geen backup gemaakt voor de upgrade? Dat wordt wel altijd aangeraden, want er kan iets fout gaan, zoals je nu ziet.

Ik zal in elk geval eens kijken of ik een oplossing kan verzinnen. Dat zal niet simpel zijn omdat totaal onduidelijk is waar de fout precies zit.

Wat je in elk geval eens zou moeten proberen is een nieuwe gebruiker aanmaken en die gebruiker laten inloggen. Eens zien of het probleem dan ook optreedt. Je kunt vanaf de opdrachtregel een nieuwe gebruiker aanmaken met een van de commando's useradd of adduser. Helpinformatie krijg je met het commando "man useradd" dan wel "man adduser".

Met vriendelijke groet,

Uw vraagbaak vrijwilliger

*****Disclaimer***** vraagbaak
Dit bericht is uitsluitend bedoeld voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Indien u dit bericht per ongeluk heeft ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de verzender op de hoogte te stellen. Het vermenigvuldigen of verspreiden van een bericht dat niet voor u is bestemd, is niet toegestaan. Aan de inhoud van dit bericht en de bijlagen kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit schriftelijk is overeengekomen. Hcc!SeniorenAcademie is niet aansprakelijk voor enige schade of kosten als gevolg van onvolledige of incorrecte informatie in e-mailberichten.


Sorry dat ik nu pas reageer, ik ben erg druk met een a.s. verhuizing.

Dit is eigenaardig:
~$ firefox &
in de termial reageert met
[1] 11247
~$: opdracht niet gevonden

firefox werkt prima vanuit het icoon in de starter.

Meerdere andere toepassingen geprobeerd, b.v.
~$ HPacience &
geeft
[1] 11726
~$: opdracht niet gevonden

Wat kan hier aan de hand zijn ?.
Vriendelijke groet,
Peter Tichler.

Het lijkt er op dat het pad naar uitvoerbare toepassingen niet goed is ingesteld. Wat is het resultaat van de opdracht:

echo $PATH

Met vriendelijke groet,

Uw vraagbaak vrijwilliger

*****Disclaimer***** vraagbaak
Dit bericht is uitsluitend bedoeld voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Indien u dit bericht per ongeluk heeft ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de verzender op de hoogte te stellen. Het vermenigvuldigen of verspreiden van een bericht dat niet voor u is bestemd, is niet toegestaan. Aan de inhoud van dit bericht en de bijlagen kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit schriftelijk is overeengekomen. Hcc!SeniorenAcademie is niet aansprakelijk voor enige schade of kosten als gevolg van onvolledige of incorrecte informatie in e-mailberichten.


De opdracht

echo $PATH

geeft:

/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/snap/bin:/snap/bin

Overigens gister gebeurde het volgende:
Tijdens het opstarten van Ubuntu in het scherm dat om het wachtwoord vraagt zag ik uiterst rechts onder een icoontje met een wieltje, dat had ik nog niet eerder opgemerkt, ik klikte erop, in de starter verschenen icoontjes die eerder waren verdwenen, het toepassingen icoon staat nu onderaan in de stater en werkt weer zoals het hoort, ik kan weer geïnstalleerde toepassingen starten.
Daarmee is mijn probleem opgelost.

Vriendelijke groeten,
Peter Tichler.

Mooi dat het is opgelost, op een heel andere manier dan verwacht. Ik sluit nu het ticket als opgelost.

Met vriendelijke groet,

Uw vraagbaak vrijwilliger

*****Disclaimer***** vraagbaak
Dit bericht is uitsluitend bedoeld voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Indien u dit bericht per ongeluk heeft ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de verzender op de hoogte te stellen. Het vermenigvuldigen of verspreiden van een bericht dat niet voor u is bestemd, is niet toegestaan. Aan de inhoud van dit bericht en de bijlagen kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit schriftelijk is overeengekomen. Hcc!SeniorenAcademie is niet aansprakelijk voor enige schade of kosten als gevolg van onvolledige of incorrecte informatie in e-mailberichten.


Gezien de tijd dat er geen reactie is geweest op deze vraag, gaan we er vanuit dat de vraag voldoende is beantwoord.

Met vriendelijke groeten


Vraagbaak beantwoorder/administrator

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen Train Simulator Classic 2024
Belangrijke mail sinds oktober 2024 in spam folder
Link in HCC wachtwoord reset werkt niet
Wachtwoord vergeten
MP4 bestanden overzetten op leesbaar DVD-bestand
Artikel details
Artikel ID: 4668
Categorie: Kennisbank
Datum toegevoegd: 11/12/2024 10:43:49
Aantal bekeken: 1
Beoordeling (Stemmen): Artikel nog niet beoordeeld (0)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies