Vraag:Gedurende zo'n 15 jaar fotografeer ik met een Nikon D300. Drie jaar terug verplaatste ik zonder enig probleem mijn gehele fotoarchief met NEF-bestanden over naar een nieuwe (Dell-)PC. Pogingen om (met het beveiligingsprogramma Norton-360) hiervan met Norton-360 regelmatige back-ups te maken liepen elke keer vast op gerapporteerde 'fouten' in de NEF-bestanden. Hierbij ligt het probleem dus bij degradatie van de op harde schijf opgeslagen (NEF-)bestanden. Voor mij is het niet a-priori duidelijk of het om fouten in individuele bits gaat (waarvan ik me voorstel dat deze in principe zonder veel verlies te repareren zijn), of harde-schijffouten waarbij hele sectoren uitgeschakeld zijn (met niet te herstellen verlies van individuele foto's). Mijn vraag is: bestaat er externe reparatiesoftware die voor mij grote directories op fouten controleert en deze 'on the fly' repareert? Toelichting: Waar ik specifiek naar zoek is software die ik op grote directories NEF-bestanden kan 'loslaten', die daarin kleine bit-fouten waar mogelijk repareert en zwaar beschadigde bestanden verwijdert, zodat ik van het geheel weer automatisch back-ups kan maken. Bij voorbaat dank voor uw nadere reactie.Antwoord: U kunt proberen de stappen in de volgende link te doorlopen (http://owl.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/fix_corrupted_nef.html). Met vriendelijke groetenVraagbaak beantwoorder Vervolgvraag:Dank voor uw reactie. Echter, uit mijn vraagstelling blijkt overduidelijk dat de problemen zijn ontstaan dan wel tijdens overzetten van mijn foto-opslag naar een nieuwe PC, of daarna tgv bit-errors of sectorbeschadiging. De derde regel van de door u genoemde tekst stelt duidelijk dat de betreffende reparatiesoftware mijn problemen NIET zal oplossen ("It DOES NOT REPAIR images corrupted by memory card problems, disk errors, or other software"). Hebt u wellicht nog een ander, meer relevant advies? Antwoord: Het lijkt erop dat u het foto gerelateerde bestandje niet heeft mee verplaatst naar de plaats waar u de foto's heen heeft verplaatst. Mogelijk bestaat de kans dat het bestandje nog op het originele opneemapparaat zit. Dat heeft mogelijk de benaming van de camera. Zoek dan op de plek waar de foto's hebben gestaan. Het kan helaas ook zijn dat het ondertussen al weer is overschreven. U kunt ook proberen om de foto's naar de camera terug te verplaatsen of probeer de camera software op internet te downloaden waar mogelijk het bestandje inzit. En als het weer op de camera staat maak dan via Adobe creative suite 5.5 een back-up en anders met het gratis programma "Toolwiz free" Deze beide programma's hebben alle codes om foto's te lezen. Mocht dit allemaal niet lukken kunt evt. ook de bestanden op een cd branden en naar ons toe mailen dan gaan wij kijken of we iets kunnen doen. ITServicePoint Stadionplein 12 8025 CP Zwolle. Mocht u in de buurt wonen kunt u natuurlijk ook met de apparatuur langskomen dat maakt het makkelijker om te communiceren. Met vriendelijke groetenVraagbaak beantwoorder
« Ga terug
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies