Kennisbank
HCC!vraagbaak > HCC!vraagbaak > Kennisbank

Zoeken:


Foutmelding Updates windows 10

Oplossing

Vraag:
Ik heb sinds begin december 2015 windows7 geupgrade naar windows10 .
Het ging een paar weken goed, maar wanneer ik nu op “store” in de taakbalk klik krijg ik een foutmelding 0x80072EFD ( zie bijlage ). Ga ik verder zoeken dan krijg ik de tekst “Kan geen verbinding met updateservice maken” . Het blijkt nu ook dat ik sinds eind december 2015 geen enkele update meer heb gehad en dat lijkt mij niet goed.
Ik heb deze foutcode gegoogled, maar kan daar geen wijs uit worden (mijn engels is daar niet toereikend voor).

Kunt u mij helpen?

Antwoord:
Wilt u eens het volgende proberen :
1. Ga via Start naar instellingen
2. Tik rechtsboven in : Probleemoplossing.
3. Klik links op Probleemoplossing.
4. Klik onderaan op Problemen met Windows update oplossen.
5. Klik op volgende en volg de aanwijzingen.
Wilt u me laten weten of dit heeft geholpen?
Alvast dank.

Met vriendelijke groeten
Vraagbaak beantwoorder

Vervolgvraag:
Dank voor uw reactie.
Ik heb de aktie uitgevoerd zoals boven vermeld, echter zonder resultaat.
Ik heb van de conclusie een bestand in .doc bijgevoegd.
Daar staat vermeld dat alles in orde is, maar helaas.

Misschien heeft u nog meer eventuele oplossingen voor mij?

Bij voorbaat mijn dank.

Antwoord:
Dit is een zeer vervelend probleem. Ik heb wat rondgekeken op internet en een paar mogelijke oplossingen gevonden. Probeer ze één voor één uit. Zorg dat u bent ingelogd al administrator.

1. Start in de taakbalk Zoeken, tik in cmd, klik rechts op Opdrachtprompt en klik Als administrator uitvoeren. Tik achter de prompt in : sfc /scannow.

2. Ik lees ook overal dat firewall en/of antivirus programma de boosdoener kan zijn. Schakel ze tijdelijk uit.

3.  Zie http://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows_vista-update/mijn-windows-updates-worden-niet/e63b6e7b-7eb7-47fa-b5b4-b1bd3cdb8b97 . Hier staan een aantal methoden uitgelegd. Probeer de relevante uit.

4. U meldt dat sinds december geen updates meer zijn gedaan. Is er toen iets gebeurd, geïnstalleerd of misschien een password gewijzigd? Misschien kunt u via Systeemherstel terug naar een toestand ergens in december.

Graag hoor ik de resultaten.

Met vriendelijke groeten
Vraagbaak beantwoorder

Vervolgvraag:
Ik kan wel in de opdrachtpromp komen, maar ik kan de scanopdracht niet met de administrator uitvoeren.Enige jaren geleden heeft een oudpersoneelslid de administator uitgeschakeld om sneller zonder code te kunnen inloggen. Dat was nog in windows7.

Punt 2 heeft geen effect.

Punt 3 helaas ook niet.

Punt 4 Systeemherstel gaat maar terug tot gegin januari 2016.
Dat had ik trouwens al geprobeerd.

Er is natuurlijk wat gebeurd, maar dat kan niet meer achterhalen.

De mogelijkheid om via systeemherstel "Mijn PC opnieuw instellen" en de optie "Mijn bestanden behouden" toe te passen, is misschien nog de enige mogelijkheid.
Ik moet dan wel een heleboel programma's weer opnieuw opstarten en mijn mailprogramma windows live met 2 aangehangen emailprogramma's ben ik dan kwijt, maar die kan ik met programma crashplan weer terughalen als het goed is.

Een beter idee zonder al het bovenstaande werk is zeker beter, maar zo door gaan lijkt mij verstandig.

Antwoord:
Even voor de goede orde : de opdrachtprompt als administrator uitvoeren, niet de scanopdracht. Het is wel belangrijk die scanopdracht.
Het gaat er verder om dat u administrator rechten heeft, niet dat u als administrator moet inloggen!
Ik weet zo nog geen oplossing en zal nog verder zoeken.

Met vriendelijke groeten
Vraagbaak beantwoorder

Vervolgvraag
Het is mij toch gelukt om "sfc/scannow" in de prompt als administator uit te voeren door in het menu op "opnieuw opstarten" te klikken en dan "shift" ingedrukt de houden en dan verder.

Het resultaat is alleen niet hoopgevend:
"Windows Resource Protection could not perform the requested operation"

Antwoord:
Na enig zoeken blijkt dat sfc bepaalde bestanden niet kan corrigeren omdat e.e.a corrupt is. U zou nog wat dingetjes kunnen proberen.
Download de gratis versie van malwarebytes.org en laat de gehele PC scannen. Worden infecties gevonden?
Doe een herstart.
Download CrapCleaner en laat deze de PC opschonen, ook het register.
Start de verkenner en ga via de rechter muisknop naar de eigenschappen van de Lokale schijf C:. Klik de tab Extra en daarna Controleren en Schijf scannen.
Doe een herstart.
Probeer dan weer sfc /scannow via de command prompt.
Ik begrijp dat dit nogal wat tijd kost maar er is iets goed mis.
Veel succes.

Met vriendelijke groeten
Vraagbaak beantwoorder

Vervolgvraag:
Het programma "malwarebytes.org" heeft geen enkele fout gevonden.
Ccleaner heeft wel het een en ander gevonden dat heb ik verwijderd.( Een backup hiervan (.reg ) is niet toegestaan )

De C: scannen geeft geen enkele fout.

Tenslotte de scan met sfc/scannow geeft dezelfde tekst als de vorige keer "Windows Resource Protection could not perform the requested operation".

Dus nog geen enkel resultaat, jammer.

Antwoord:
De opmerking "( Een backup hiervan (.reg ) is niet toegestaan )" lijkt toch op een rechten probleem.
Als u inlogt met een Microsoft account verander dan het wachtwoord, niet op de PC maar bij Microsoft.
Controleer verder of uw account in de Administrators groep staat. Dit gaat via Computerbeheer.
Ook kunt u proberen een nieuw account aan te maken en deze in de Administrators groep zetten en vervolgens hiermee inloggen.

Met vriendelijke groeten
Vraagbaak beantwoorder

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen systeemherstel werkt niet (meer)
Blokkade installatie software IP Camera
kan niet updaten
taakbalk weigert willekeurig
software probleem
Artikel details
Artikel ID: 240
Categorie: Windows 10
Datum toegevoegd: 07/04/2016 19:05:29
Aantal bekeken: 882
Beoordeling (Stemmen): Artikel nog niet beoordeeld (0)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies