Kennisbank
HCC!vraagbaak > HCC!vraagbaak > Kennisbank

Zoeken:


Delphi community probleem

Oplossing

Omdat ik 6 maanden per jaar in Frankrijk woon, heb ik 2 volkomen identieke computers in NL en Fr. staan. Zelfde merk, zelfde verkoper, evenveel geheugen, zelfde besturingssysteem. Op beiden Delphi 10.4 community edition geinstalleerd. Wanneer in op de "Franse" computer "trace into" of "step over" druk gaat alles goed en doorloopt het programma het zelfgeschreven programma stap voor stap, om fouten in de programmering te kunnen opsporen. Doe ik hetzelfde op de "Nederlandse" computer dan loopt het systeem direct vast en kan ik alleen maar op de startknop drukken om het volledige systeem opnieuw op te starten. Rara, wie kan me zeggen waar het aan ligt en hoe ik dit verhelp?

Beste Ronald,

Vreemde zaak als beide systemen volkomen gelijk zijn.
Je geeft aan dat het gehele systeem vast loopt en dus niet alleen de applicatie Delphi. Dat wil dus zeggen dat Windows in een hangsituatie terecht komt.

Dan ga je denken aan een afwijking in het besturingssysteem. Een primaire check die je dan kunt uitvoeren is een “system file scan” die inconsistenties detecteert en hersteld.
Voer onder de Command Prompt of Powershell het volgende commando uit:
sfc /scannow
Na verloop van tijd krijg je de melding of er wat hersteld is of alles ok was.

Het kan ook aan de applicatie Delphi liggen die op de een of andere manier corrupt is geraakt en bij uitvoering van de genoemde commando’s het systeem doet hangen. Normaal mag je dan verwachten dat Windows dat detecteert en na verloop van tijd uit die conditie komt of met een blauw hangscherm komt met daarin een verklaring. Herinstallatie van de Delphi is ook een optie.

Ik zie ook dat je systeem meer 4GB geheugen heeft dat is nogal zuinig voor deze applicatie. Veelal is 8GB de aanbeveling bij dit soort applicaties. Je kunt onder Taakbeheer > Opstarten eens kijken of er niet noodzakelijke applicaties ingeschakeld staan. Schakel alles uit wat niet direct nodig is.

Werken bovenstaande opties niet dan kunnen je overwegen het gehele Windows 10 systeem opnieuw te installeren met behoud van data en applicaties.
Dit doet je door via Media Creation Tool een Windows-versie op een 8GB USB-stick te zetten. Je kunt dan onder een werkend Windows de setup op die stick starten en daarna kiezen voor behoud van data en applicaties.
Link: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Hopelijk staat er iets tussen wat een oplossing biedt.
Aanvullende vragen over dit onderwerp zijn welkom.
In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Ronald,

Ben je al wat verder gekomen met de tips?

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Geachte heer Munsterman, beste AAd,
Dank voor je belangstelling, ik vind het echt buitengewoon vriendelijk. Ik heb inmiddels de meeste tips geprobeerd; dit heeft echter nog niet tot een oplossing geleid.
- sfc/scannow gedraaid; geen afwijkingen of bijzonderheden.
- Delphi compleet verwijderd met een goed desinstall-programma en opnieuw geinstalleerd: opnieuw hetzelfde probleem.
-via opstartbeheer enkele applicaties die niet noodzakelijk zijn uitgeschakeld: geen effect, bovendien draait Delphi in Frankrijk met 4 Mb ook goed.
Aan herinstallatie van Windows ben ik ook niet toegekomen; ondanks het feit dat ik een goede backup heb (Nas) ben ik hier wat huiverig voor. Overigens heeft een vriend die informaticus is ook geadviseerd Windows te herinstalleren; ik denk er nog even over na.
Zo is dus de huidige stand van zaken. Voor andere mogelijke tips houd ik mij aanbevolen.
Vriendelijke groeten,
Ron Zwaan.

Beste Ron,

Herinstallatie, zoals in het vorige antwoord beschreven, met behoud van applicaties en data mag geen probleem zijn en is vaak een goede oplossing voor onverklaarbare problemen.

Voor de rest heb ik geen aanbevelingen.

Om overzicht te houden in het aantal openstaande vragen sluiten we deze ticket nu af.
Als er over dit onderwerp aanvullende vragen opkomen dan kan de ticket weer opnieuw worden geopend en de vraag gesteld.

Nog veel computerplezier.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Naar aanleiding van de vraag betreffende Delphi in het eerdere ticket heb ik op uw advies windows geherinstalleerd met behoud van bestanden en apps. Helaas heeft dit het probleem evenmin opgelost als de eerder suggesties die u mij gaf.
Nu weet ik het ook niet meer; hetzelfde programma op exact dezelfde PC in Frankrijk werkt nog steeds wel naar behoren.
Heeft u misschien nog andere suggesties?
Bij voorbaar dank,
Ron Zwaan.

Beste Ron,

Delphi maakt een log-bestand (report.wer) aan. Kan daar wat uit gedestilleerd worden?

Daarnaast is er een forum waarop problemen en antwoorden worden geplaatst.
Bijvoorbeeld:
https://en.delphipraxis.net/topic/5116-1042-ide-crashes-on-start/

Opvallende punten:

-Recently I noticed a freezing IDE while loading some source files. The actual cause was the internal Git client prompting for credentials in an invisible console window. Disabling that client fixed the problem.

-Check your memory. For me, Delphi 10.4.2 consumes more and more memory. Often sitting at 3.2GB. Then it just disappears.

Met betrekking tot het laatste punt heb ik eerder aangegeven dat 4GB wel erg weinig is voor dit soort applicaties. Via taakbeheer > prestaties wordt het geheugengebruik zichtbaar. Het een of andere systeem kan meer applicaties/modules als basis bij het opstarten laden zodat verschil in beschikbaar geheugen mogelijk is.

Laat maar even horen of dit je verder helpt.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Gezien de tijd dat er geen reactie is geweest op deze vraag, gaan we er vanuit dat de vraag voldoende is beantwoord.

Met vriendelijke groeten

Jan Damen

Vraagbaak beantwoorder/administrator

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen Update Windows 10
Bluescreen na melding te weinig geheugen
ruimte voor updates
Blaauw scherm met bevroren cursor
Creators Update
Artikel details
Artikel ID: 2941
Categorie: Kennisbank
Datum toegevoegd: 13/06/2022 13:35:09
Aantal bekeken: 64
Beoordeling (Stemmen): Artikel nog niet beoordeeld (0)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies