Kennisbank
HCC!vraagbaak > HCC!vraagbaak > Kennisbank

Zoeken:


terugzetten oude geschiedenis back-up

Oplossing

Heb een Windows back-up gemaakt (eigen bestanden) van m'n oude Windows10 PC. Wil deze terug zetten op m'n nieuwe Windows11 PC. Deze heeft een iets ander naam en ook de gebruikersnaam is anders. Teven heeft de nieuwe PC alleen een C-schijf terwijl in de back-up een C- en D-schijf vermeld is. Krijg de opmerking dat de pad niet klopt en de actie wordt afgebroken.
Vraag is hoe krijg ik de bestanden uit de back-Up op m'n nieuwe computer? Daarvoor maak je toch een back-up voor het geval je computer crasht en je een nieuwe aanschaft!

goedemorgen,
wij hebben het voor u uitgezocht en zijn tot de volgende samenvating,
Het probleem dat je beschrijft is inderdaad een veelvoorkomende uitdaging bij het herstellen van een Windows-back-up naar een nieuwe pc met een andere configuratie. Hier zijn een aantal stappen die je kunt volgen om de bestanden van je back-up naar je nieuwe Windows 11-pc te herstellen, ondanks de verschillen in schijf- en gebruikersnamen:

Gebruik de Back-up als een Archiefbestand
Als je een back-up hebt gemaakt met de ingebouwde Windows-back-up functionaliteit, kun je deze vaak benaderen als een archief en handmatig de bestanden extraheren naar de nieuwe pc.

Ga naar de locatie van de back-up Meestal wordt de back-up opgeslagen als een `.zip` of een `WindowsImageBackup` map. Zorg dat je toegang hebt tot deze bestanden vanaf je nieuwe Windows 11 pc.
Open de Back-up Als het een zipbestand is, kun je deze gewoon openen en de bestanden handmatig uitpakken.
Zoek naar je Eigen Bestanden Zoek naar de bestanden die je nodig hebt (bijvoorbeeld in de mappen `Gebruikers\<jouw_gebruikersnaam>` of `Documents`, `Pictures`, etc.).
Sleep de Bestanden naar je Nieuwe Pc Kopieer de bestanden naar de juiste locatie op de nieuwe computer.

Gebruik ‘Bestanden Geschiedenis’ als Back-up Bron
Als je de back-up met de functie 'Bestandsgeschiedenis' hebt gemaakt, kun je dit proberen op de nieuwe pc in te stellen:

Ga naar Instellingen > Bijwerken & Beveiliging > Back-up.
Selecteer "Een back-up station toevoegen" en selecteer de schijf waarop de back-up staat.
Klik op "Meer opties" en kies dan voor "Bestanden van een bestaande back-up herstellen". Je kunt mogelijk de eerdere back-ups van de oude pc selecteren en herstellen.

Handmatig Schijven/Pad Mappen Aanpassen
Omdat de nieuwe pc alleen een C-schijf heeft en je back-up mogelijk een D-schijf bevatte, moet je handmatig de bestanden kopiëren en eventueel de paden aanpassen.

Kopieer handmatig de bestanden van de D-schijf naar bijvoorbeeld een map op de C-schijf.
oud rekening met Gebruikersprofielen**: Als de gebruikersnaam anders is op je nieuwe pc, zullen de paden die verwijzen naar de gebruikersmap (`C:\Gebruikers\<gebruikersnaam>`) niet overeenkomen. Je moet bestanden vanuit de back-up plaatsen in de nieuwe locatie (`C:\Gebruikers\<nieuwe_gebruikersnaam>`).

Gebruik Software van Derden
Er zijn ook tools van derden ie meer flexibiliteit bieden om een back-up terug te zetten naar een andere computer:

AOMEI Backuppe of EaseUS Todo Backup**: Deze tools hebben functies zoals "Universal Restore" die specifiek zijn ontworpen om back-ups terug te zetten op andere systemen, zelfs als de configuratie anders is. Hiermee kun je makkelijker de bestanden extraheren en op de gewenste locatie zetten.
WinRAR of 7-Zip**: Als de back-up een gecomprimeerd bestand is, kun je met WinRAR of 7-Zip de bestanden uitpakken naar elke gewenste locatie.

Deel de Bestanden op via Netwerk of Externe Schijf**
Als alternatief kun je overwegen om de bestanden van de back-up eerst naar een externe schijf te kopiëren en deze schijf vervolgens aansluiten op de nieuwe pc.

Kopieer de back-up naar een externe harde schijf
luit de externe harde schijf aan op je nieuwe pc en kopieer de bestanden naar de gewenste locaties.

gebruik de Back-up met Windows Hersteltool
Als je de Windows Systeemkopie hebt gebruikt:

Open de Windows Herstelomgeving door je pc opnieuw op te starten en `Shift` ingedrukt te houden terwijl je op 'Opnieuw Opstarten' klikt.
Kies voor ‘Een apparaat gebruiken’** en selecteer de locatie van je back-up. Hiermee kun je mogelijk bestanden vanuit de systeemkopie selectief herstellen.

Tips:
maak een nieuwe Back-up van je Windows 11 PC** zodra je bestanden zijn hersteld. Hierdoor heb je een actuele back-up van de nieuwe situatie.
- **Controleer de machtigingen** van de bestanden die je terugzet. Soms kan het gebeuren dat je geen toegang hebt tot bepaalde bestanden omdat deze oorspronkelijk toebehoorden aan een andere gebruiker.

Met deze stappen zou je in staat moeten zijn om je bestanden succesvol te herstellen, zelfs als je nieuwe computer een iets andere configuratie heeft dan de oude.

hopelijk helpen een van deze tips/oplossingen
wij wensen u een fijne dag.

met vriendelijke groet landstede service desk

Met vriendelijke groet,
Vraagbaak beantwoorders


*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Een aantal aangedragen oplossingen kende ik al. Het grote probleem bij het gewoon terugzetten van de bestanden is dat de bestandsnaam is uitgebreid met de datum/tijd. Die moeten er weer afgehaald worden. Dat gebeurt als je het netjes met de applicatie terug zet, maar gebeurt niet als je het gewoon kopieert naar de gewenste map.
zie b.v. het bestand 'Rubrieken-Rabo (2024_04_03 15_27_27 UTC)' De hele term tussen haakjes moet verwijderd worden!
Voor een paar bestanden kun je het er nog handmatig afhalen, maar praat je over een paar duizend bestanden dan ben je wel even bezig.

Geachte de heer Snoeijer

Wij zijn bezig met het uitzoeken van uw probleem, we zijn wat dingen voor u aan het uitproberen. Wij komen zsm terug op uw vraag

mvg, Sascha

Met vriendelijke groet,
Vraagbaak beantwoorders


*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Geachte heer Snoeijer,

Wanneer er een Windows backup wordt gemaakt, dan is deze voor het systeem waar de backup op gemaakt is. Wanneer u deze terug wilt zetten op een ander systeem, dan is het alleen mogelijk om losse bestanden terug te zetten. Dit alleen met de datum/ tijd er extra aan toegevoegd. Wanneer u nog bij uw oude systeem kan, dan is het meest handige om de data (bestanden) los op externe hard disk/ usb stick te zetten en zo over te zetten. Mocht dit niet het geval zijn dan zit er helaas niks anders op, dan de bestandsnamen zo te laten of met de hand aan te passen.

Mocht u nog vragen hebben, dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groet,
Vraagbaak beantwoorders

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen back-ups maken
Windows versiewijziging
levensduur back-up op cd
Schijf overzetten naar nieuwe PC/moederbord
Reparatie beschadigde Nef-files
Artikel details
Artikel ID: 4561
Categorie: Kennisbank
Datum toegevoegd: 29/10/2024 19:33:14
Aantal bekeken: 1
Beoordeling (Stemmen): Artikel nog niet beoordeeld (0)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies