Goede avond, graag uw advies voor onderstaand probleem. Sinds enkele weken kan ik niet meer inloggen bij icscards/bijenkorf. Omdat ik alleen bij deze site een probleem heb met het inloggen, dacht ik dat het aan de site lag. Deze gedachten werden nog eens versterkt doordat er vrij veel negatieve reviews over icscards op trustpilot staan. In hoofdzaak gaan deze reviews over problemen met identificeren, maar ook met inloggen. Eerst telefonisch contact gehad met icscards. Met een langdurig telefoongesprek tot gevolg, maar geen oplossing. Uiteindelijk op hun verzoek een paar printscreens gemaakt en naar hun gemaild. Hierop was niets bijzonders te zien. Ics zou een maand nodig hebben om te reageren, omdat de ict afdeling veel dingen had liggen. Na een paar dagen nogmaals gebeld en een negatieve review op trustpilot geplaatst. Volgens ics was er niets bijzonders aan de hand en konden zij alle mutaties van de afgelopen periode gewoon goed zien. Echter de site bleef onbereikbaar. Wel kon ik mijn creditcard gewoon blijven gebruiken. Ondertussen viel het mij op dat wanneer ik met de Iphone probeerde in te loggen ik een andere site kreeg. En wel van 123energiedrinks of learn440paragraphinstant.live. Met afwisselende reclames en het verzoek om op een button te klikken om kans te maken op een prijs. Dat klikken heb ik maar achterwege gelaten. Ik kon nu wel zien dat ik werd omgeleid naar een andere site. Als ik nu probeer in te loggen met een andere device binnen het netwerk kan ik nog steeds niet inloggen. De browser (Firefox) geeft steeds aan dat de wachttijd voor de verbinding is verstreken. Een korte tijd kon ik wel op de site als ik Tor gebruikte, maar dat kan sinds kort ook niet meer. Intussen met Apple contact gehad, omdat de ellende begon met de IphoneX. Al vrij snel kwamen we erop uit dat het geen Apple probleem was, omdat ik ook niet met mijn pc contact kon maken. Volgens Apple was het waarschijnlijk een netwerk probleem, wellicht adware of zo. Nadat ik F-secure had geïnstalleerd op mijn Iphone kon ik nog niet op de site. Ik word nu niet meer rondgeleid, maar ik krijg domweg geen contact met de site. Wel gaf Apple mij het advies om de verbinding met het netwerk te verbreken en weer opnieuw verbinding te maken, dat heb ik alleen met mijn IphoneX gedaan. Gelukkig kan ik nu weer met mijn mobiele data op de site komen. Echter dat is geen oplossing, omdat de blokkade nog steeds in mijn netwerk zit. Ik het gisteravond een scan gedaan met Clamav zonder resultaat. Het netwerk bestaat uit de volgende componenten: Een Fritzbox 7590 met de laatste update. De provider is Freedom,nl Een pc met dualboot Windows 10/Linux Mint 19.3 (dit is het besturingssysteem dat ik gebruik). Een laptop met de zelfde dualboot als de pc. Een IphoneX met hieraan gekoppeld een Ipad Air. Een Iphone 6S Nog een Ipad. En een Mac. Het is van geen enkele device mogelijk om via het netwerk in te loggen bij icscards. Overigens doet geen enkele device raar. Ook heb ik geen vertraging in de verbinding of werkt de pc of zo trager. Afgelopen maandag heb ik een indringend gesprek gehad met icscards en dezen hebben mij ervan overtuigd dat het probleem niet bij hen ligt. Volgens Apple zou ik de router terug naar de fabrieksinstellingen kunnen zetten en daarna het netwerk opnieuw initiëren. Wellicht zou dit helpen, maar hiervan zijn ze niet zeker. Mijn vraag is nu of dit het probleem echt oplost of niet. En welke schade deze mogelijke adware nu aanricht. In de loop van de tijd ben ik natuurlijk ook op de site van de bank en zo geweest. Mijn lidmaatschapsnummer is 5009656.nog vergeten is hoe er met gezamenlijke bestanden enz. wordt omgegaan. Voor data opslag heb ik nog de volgende componenten: Een NAS en een Timecapsule, eerste generatie maken het netwerk compleet. Back-ups worden in een cloud bewaard.Dank voor de uitgebreide informatie. Twee punten springen eruit: "Het is van geen enkele device mogelijk om via het netwerk in te loggen bij icscards." "Gelukkig kan ik nu weer met mijn mobiele data op de site komen." Dat wijst er m.i. op dat de router niet juist is ingesteld (waarschijnlijk de DNS instellingen). Hier staan de gewenste instellingen voor freedom.nl: https://freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingen Die zou ik als eerste nalopen en waar nodig corrigeren. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Ik heb de dns server instellingen aangepast in de router. Dit leidde echter niet tot het gewenste resultaat. Is het mogelijk dat ik de router een reset geef? Graag uw reactieHet resetten van de router kan nooit kwaad. Het is echter ook zo dat dns-wijzigingen meestal niet meteen van kracht worden. De meeste apparaten gebruiken voor performance-verbetering een cache-geheugen voor dns verzoeken. Voor Windows is de cache geforceerd te legen door het commando venster te openen (Win-R cmd) en dan dit commando uit te voeren: ipconfig /flushdns Voor andere OS-en bestaan wellicht soortgelijke commando's. Ook kan herstarten helpen. Of wachten: cache-gegevens vervallen na enige tijd. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Vanmorgen heb ik de router opnieuw ingesteld en daarna gereset. Na enige tijd gewacht te hebben, heb ik de verbindingen met het netwerk actief verbroken. Vervolgens heb ik deze opnieuw ingesteld. De verbinding van mijn Iphone heb ik terug naar de fabrieksinstellingen gebracht en daarna opnieuw geïnitialiseerd. Echter zonder resultaat. Na een uur heb ik Windows opgestart en de cache geleegd zoals aangegeven en daarna opnieuw geprobeerd. Echter ook in Windows geen resultaat. Zijn er nog alternatieven? Graag uw reactie. Groeten, Twan.Ok. Terug naar het begin: inloggen bij "icscards/bijenkorf"? Is onduidelijk: wat doet u precies? Toetst u in de adresbalk van de browser: "https://icscards.nl/bijenkorf"? Of iets anders? Of gebruikt u een zoekmachine? Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Ik heb beide mogelijkheden geprobeerd. Zowel direct in de adresbalk, dan gebruik ik op aangeven van de helpdesk van de Bijcard. "www.icscards.nl/bijenkorf". Als ik met een zoekmachine naar de inlogpagina van ics zoek, dan komt er in de balk "https://www.icscards.nl/bijenkorf/login" In beide gevallen krijg ik de onderstaande mededeling (dat geldt voor alle devices waarmee ik inlog): De server op icscards.nl doet er te lang over om te antwoorden. Sinds de aanpassing op de router krijg ik geen gekke rondleidingen meer, dat is alvast een beetje winst."Sinds de aanpassing op de router krijg ik geen gekke rondleidingen meer, dat is alvast een beetje winst." Dat is goed nieuws en lijkt mij flinke winst (gezien het onderwerp van de vraag) Het niet - of te traag - reageren: is dat overal (pc, tablet, etc.) hetzelfde? Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Hier kan ik erg duidelijk op antwoorden: Ja.Ik vrees dat we er langs deze weg niet veel verder mee komen. Als er echt adware actief zou zijn, is de vraag waar die draait en hoe die dan op alle apparaten (incl. dual boot) terecht komt. Als u op alle apparaten Firefox gebruikt als browser en de instellingen daarvan synchroniseert, zou het probleem ook kunnen komen van een verkeerde add-on. Eventuele extensies zou ik uitschakelen (toets about:addons in de adresbalk)! Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Dank voor uw reactie. Ik vrees dat u gelijk heeft en dat we nu aan het einde van onze mogelijkheden zijn. Wel wil ik graag nog een advies. Sinds vanmiddag staat eigenlijk wel vast dat er sprake is van adware. Toen ik wilde kijken of het alsnog mogelijk was om bij icscards in te loggen kreeg ik plotseling een reclame te zien voor bepaalde sites met toegang vanaf 18 jaar. Hier ben ik maar niet verder op ingegaan. Het ziet er naar uit dat het in mijn hele netwerk zit. Dit heb ik nog nooit bij de hand gehad. En ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Is er toolig om adware op te sporen? En heeft u een idee welke mogelijke schade ik geleden zou kunnen hebben? Graag uw reactie. Met vriendelijke groet, Twan RademakersHet vreemde is, dat een programma niet draait "in een netwerk" maar een computer nodig heeft om zijn werk te doen. Als op hetzelfde moment alle computers (pc's, os-en, tablet, telefoon...) in het netwerk dit gedrag vertonen, vermoed ik eerder een hack van de router. Heeft u (na de factory-reset) het admin wachtwoord van de router aangepast? Dat zou beslist moeten. Ook zou ik instellingen voor 'remote beheer' en UPnP in de router uitschakelen. Maar goed, als de pc zelf laat heeft van malware, is dit een goede optie: https://nl.malwarebytes.com/adware/ Echt grondig ontsmetten vereist in het algemeen het opstarten (booten) vanaf een herstel DVD of USBstick. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Dank voor uw reactie. Ik ga er deze week mee aan de slag en hou u op de hoogte. Met vriendelijke groet, Twan Rademakers.Afgelopen week heb ik Malwarebytes gedraaid in Windows. Hier werd inderdaad 3 files gevonden die in quarantaine zijn gezet. Vervolgens op de Mac hetzelfde gedaan en daar kwamen ook 3 files naar boven die ook in quarantaine zijn gezet. Vervolgens heb ik in Linux zowel chkrootkit als rkhunter gedraaid. Ook hier zijn enkele files gevonden die mogelijk geïnfecteerd zijn. Echter ik heb niet de kennis om hier goed op in te spelen. Kent u iemand die hiertoe in staat is? De samenvatting van de bevindingen van rkhunter en chkroorkit treft u in de bijlage aan. Ook heb ik de router naar de fabrieksinstellingen teruggezet en het netwerk weer opnieuw ingericht. Helaas is icscards nog steeds onbereikbaar via mijn internetverbinding. Wel met mobiele data. Graag uw reactie. P.S. is het mogelijk om de bijlage vertrouwelijk te behandelen? Met vriendelijke groet, T. Rademakers.Ik zie helaas geen bijlage? Heeft u - na 'Bestand kiezen' - op 'Verstuur reactie' geklikt?Excuses. Bij deze. De extentie was niet duidelijk. Deze is nu handmatig aan het bestand toegevoegd.Na dit bericht had ik een paar dagen geleden een reactie geplaatst, maar die zie ik niet terug. Blijkbaar fout gegaan - waarvoor mijn excuus. Voor alle zekerheid hieronder nogmaals (wat ik mij ervan herinner). Allereerst: goed dat er ongerechtigheden zijn gevonden en verwijderd! De bijlage met Linux meldingen geeft geen aanleiding tot zorgen. De 'suspicious files and dirs' zijn verborgen items (namen beginnend met .) en vormen op zich geen risico. De warnings van rkhunter verdwijnen na het volgende: "rkhunter needs to know what package manager you are using. Create or edit /etc/rkhunter.conf.local and add the following line: PKGMGR=DPKG " Voor het verwijderen van malware is het altijd aan te raden om (ook) schoon op te starten vanaf een herstel medium en een grondige schoning te starten. Veel goede antivirus-makers bieden iets als een rescue-schijf aan: een iso-bestand om als image op een DVD of USB-stick te zetten (dus niet kopiëren) - daarmee op te starten en de schoning uit te voeren. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Mede als gevolg van uw reactie denk ik dat ik niet met Malware te maken heb. Waarschijnlijk is het een netwerkprobleem. Dit probleem kan volgens mij op meerdere plaatsen liggen. 1. In mijn eigen netwerk. De router heb ik teruggezet naar de fabrieksinstellingen en ik heb alles opnieuw geconfigureerd. En het lijkt erop dat alles normaal werkt. Internet is bereikbaar en ook alle devices binnen het intranet zijn gewoon bereikbaar. Ook krijg ik geen foutmeldingen. 2. Bij de ISP. Ik heb sinds enige tijd Freedom.nl.Deze is nog volop in ontwikkeling en dit zou een mogelijkheid kunnen zijn. 3. Bij icscards.nl. Het valt op dat ik geen enkele site van dit domein kan benaderen (wel via mobiele data). Ik heb onlangs een ping naar icscards.nl gedaan en ik krijg normaal het IP-adres retour. Ik veronderstel dat de site vanaf mijn IP-adres normaal bereikbaar is. Als ik in de terminal een trace opdracht geef, loop ik vast op een server die waarschijnlijk in Duitsland zit. Ik heb een schermprint gemaakt en als jpg opgeslagen. Die doe ik er als bijlage bij. Het IP4adres dat ik toegewezen heb gekregen van mijn ISP komt oorspronkelijk niet uit Nederland. Kunt u met deze info iets?Klinkt als een goede analyse! Ik kan vanaf hier natuurlijk niet alles beoordelen. Wel kon ik een trace route bekijken en dat is zo te zien gelijk, behalve de laatste stap (zie bijlage). Misschien kan freedom iets zeggen over die laatste server. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Excuus - laatste (essentiële) regel van de screenshot was weggevallen... Bij deze. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Dank voor uw gericht. Ik ga contact opnemen met Freedom.Laat svp de uitkomst weten. mvg, ReinderNatuurlijk, dat spreekt voor zich. Ik denk dat ik deze week een remainder moet doen, want ik heb tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen. Met vriendelijke groet, T. RademakersAls freedom geen antwoord geeft is het wellicht een optie om de DNS-server zelf aan te passen? In de router is gelijk geldig voor alle apparatuur in huis, maar het kan ook in de netwerk instellingen van de PC. En zodoende is het dan mogelijk om andere, algemene DNS-servers te gebruiken in plaats van die van freedom. Zie bijv https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062 Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Goede avond, ik heb Freedom nog eens gebeld met het verzoek om inzage te geven in de stand van zaken. En ik ben er niet zeker van dat zij met een oplossing komen. De antwoorden die ik kreeg op mijn vragen waren wat ontwijkend. Dus ben ik meegaan inlezen op de dnssen die u heeft aangegeven. En ik ben uiteindelijk uitgekomen op open dns. Ik heb de instructies op hun website gevolgd voor Linux Mint, nadat ik een account aangemaakt had. Het komt erop neer dat in het tabblad ip4 de adressen van open dns ingevoerd moesten worden in netwerkverbindingen. En dat de pc opnieuw opgestart moest worden. Ik wil het eerst alleen op mijn pc uitproberen, voordat ik in de router een en ander voor het gehele netwerk ga aanpassen. Echter het resultaat is dat ik geen netwerkverbinding meer heb. Betekent dit dat ik niet lang genoeg gewacht heb of moet ik ook de router opnieuw opstarten en wat gebeurt er dan? In de router staan andere dnsservers vermeldt dan bij mijn internetverbinding op mijn pc. Graag uw reactie. Met vriendelijke groet, T. RademakersAls het goed is, kan de DNS-instelling (opzoeken externe internetadressen) gebeuren zonder de DHCP (aut. toewijzen van interne IP-adressen) te beïnvloeden. En bij 'geen netwerkverbinding' denk ik aan een DHCP probleem. Ter controle een citaat over de gewenste config in Mint: "to create a permanent DNS, open Network Connections choose wired or the wireless ssid you wish to modify Click on Edit IPv4 tab Click on the dropdown 'Method' and change from "Automatic DHCP' to "Automatic (DHCP) addresses only" and then in the line that says DNS servers, put in the primary and secondary addresses ( 208.67.222.222, 208.67.220.220 ) As far as I know, you must do this for every SSID, therefore leaving it on Automatic and changing it in the router is much easier." Hier is overigens een pagina met een screenshot: https://support.opendns.com/hc/en-us/articles/228007167-Linux-Mint-Cinnamon Onderaan die pagina staat een link naar een testpagina. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Nog even terugkomend op gisteravond. Open DNS had wat later een mail verzonden. Dit zag ik pas nadat ik met mijn telefoon verbinding maakte met internet (met de pc had ik immers geen verbinding). Ik moest op de site van open dns nog een account aanmaken en mijn ip adres ingeven. Nu dit allemaal gebeurd is kan ik met mijn Mint pc via Open dns op het internet (het geheel is wel trager als voorheen). De instellingen in de router zijn nog ongewijzigd. Volgens mij houdt dit in dat de andere devices in mijn netwerk gewoon gebruik maken van de dns-servers van Freedom. Via Open dns kan ik helaas nog steeds niet icscards.nl bereiken. Zijn er nog andere oplossingsrichtingen? Of is het beter om toch maar op de reactie van Freedom te wachten? Graag uw reactie. Met vriendelijke groet, T. RademakersExcuus voor mijn late reactie. Het klopt dat de andere devices gebruik blijven maken van Freedom dns. Nu de pc ook via OpenDNS geen verbinding kan maken met icscards is de kans heel klein dat het probleem aan Freedom ligt. Ik heb nog één laatste strohalm: mogelijk kent de router een firewall-instelling die roet in het eten gooit. Eerder wel aan gedacht maar omdat u aangaf dat er een factory-reset gedaan was, leek mij die optie onwaarschijnlijk. Toch goed om daar alsnog naar te kijken! Via de beheer-pagina van de router zou u kunnen kijken of u tijdelijk alle firewall-opties kunt uitschakelen en of dat het probleem oplost. (Daarna uiteraard goed om naar behoefte stap voor stap de beveiliging op te schroeven.) Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Helaas ben ik niet in staat om de firewall instellingen in de Fritzbox 7590 aan te passen. Hoe de firewall uit te schakelen kan ik niet in de handleiding vinden. Ook kan ik niets in een van de beheerschermen in de Fritzbox iets zien. Wel om de Firewall in de stealthmodes te zetten en om bepaalde poorten te forwarden. Maar niet om de firewall uit te schakelen. Volgens de handleiding schakelt de firewall zic vanzelf uit als het modem als router achter een ander modem hangt. Graag uw reactie. Met vriendelijke groet, T. Rademakers"...als het modem als router achter een ander modem hangt" Is dat het geval? Dan zou dat 'ander modem' wel in bridge mode moeten staan. Overigens kent de Fritzbox (1) Filter instellingen (i.p.v. firewall) waarmee internet toegang beperkt kan worden en (2) Diagnose pagina waarmee meer inzicht verkregen kan worden over eventuele problemen. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Goede middag, een wat late reactie. Ik heb inmiddels opnieuw naar de filters van de Fritzbox gekeken. De filters staan ook gewoon standaard. En de diagnose pagina van de Fritzbox laat, voor zover ik het kan beoordelen, ook niets bijzonders zien. Ik heb vanmiddag gebeld met de helpdesk van icscards. En ik heb hun nogmaals het verhaal uitgelegd. Betrokkene heeft contact gehad met hun fraudedesk. Deze heeft aan de hand van mijn IP adres een en ander bekeken (betrokkene kon nadat hij weer contact met mij opnam aangeven dat ik een deel in 2021 met dit IP adres icscards had benaderd). Hij gaf aan dat dit mijn IP adres niet op een zwarte lijst staat en ook dat icscards mijn IP adres niet heeft geblokkeerd. Dus van hun zijde zou alles normaal functioneren. Hun conclusie is dan ook dat het probleem niet bij icscards ligt. Ik denk dat ik nogmaals contact ga opnemen met Freedom, maar daar verwacht ik ook niets van. Overigens hangt mijn Fritzbox niet als router achter een ander modem. Ons thuisnetwerk is gewoon "standaard". Heeft u misschien een idee dat de oorzaak van dit, voor mij, ongewone probleem is? Graag uw reactie. Met vriendelijke groet, T. Rademakers Aurelie@hccnet.nlSamenvattend: blijkbaar heeft u met alle 'clients' in uw lokale netwerk (telefoon, tablet, pc) via kabel of wifi hetzelfde probleem en wel dat de website van alleen (!) icscards niet werkt. En via de data-verbinding van de telefoon gaat het wel goed. Dat sluit uit dat het aan de configuratie ligt van één bepaalde client. Dat betekent m.i. dat we het moeten zoeken in de gezamenlijke keten van uw lokale netwerk: modem (Fritzbox) - DNS services (freedom, openDNS) - provider (freedom). Zo te zien hebben we alle stappen in die keten inmiddels behandeld en als oorzaak uitgesloten. Ik vrees dat ik geen nieuwe ideeën heb en moet helaas de handdoek in de ring gooien. Sorry, dat ik u niet verder kan helpen. Mocht uw call hiermee nog niet naar tevredenheid beantwoord zijn, hoor ik graag aanvullende informatie of vragen. Als uw probleem voldoende is opgelost, stel ik het op prijs als u deze call wilt sluiten. met vriendelijke groet, Reinder Mulder Medewerker vraagbaak *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten Gezien de tijd dat er geen reactie is geweest op deze vraag, gaan we er vanuit dat de vraag voldoende is beantwoord. Met vriendelijke groeten Vraagbaak beantwoorder *****Disclaimer***** vraagbaak De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten
« Ga terug
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies