Kennisbank
HCC!vraagbaak > HCC!vraagbaak > Kennisbank

Zoeken:


Grote problemen bij besturing van Windows

Oplossing

Soms valt het ineens op dat ik niet op een website binnen kan komen en de inloggegevens niet zouden kloppen. Nu ik bij mijn ziekenhuis in mijn account mijn laboratoriumgegevens niet kan opvragen via mijn pc, maar wel via mijn laptop is het mij echt duidelijk geworden dat ik ook op andere websites niet bij bepaalde persoonlijke gegevens kan komen. In de bijlage heb ik het e.e.a. visueel gemaakt. Ook in het betalingsverkeer merk ik soms dat het niet lukt. Het gaat hierbij bij zowel edge als bij Chrome. Ook kan ik een softwareprogramma (HP Accessory mail) niet vanuit de Microsoft Store installeren omdat ik het vinkje om akkoord te gaan met de voorwaarden niet kan aanvinken en verdere installatie onmogelijk wordt. Er zijn geen virussen in het spel volgens Norton Premium.

Beste Gert,

Het lijkt erop, omdat het verschillende problemen betreft, dat je Windows 11 besturingssysteem van slag is.
Dat is met een aantal commando’s te checken en mogelijk te herstellen.

1. Open, via Start, de Command prompt/Windows PowerShell met Admin toegang
2. Type elke commando dat hieronder staat gevolgd door Enter om het te starten, wacht elke keer tot het is afgerond voor de volgende wordt gestart.

SFC /scannow
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Kijk eens even wat dit oplevert, anders moeten er andere acties plaats vinden.
In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Hartelijk dank voor je verdieping in mijn PC-probleem en het toegezonden voorstel. Ik heb de voorgestelde commando's uitgevoerd en wat mogelijk was ? vastgelegd in de hierbij toegevoegde PDF-file.
Ik wist ook niet wat ik verwachten kon, maar m.i. leverde dit niets op. Ik ben onvoldoende onderlegd om in technische zin op deze beelden verder in te gaan, zonder dat ik daar de consequenties van kan opvangen. Helaas!
Ik hoop dat er nog mogelijkheden voor mij overblijven ?.
Hartelijk dank en ik hoor graag verder.
Gert van Geldere

Beste Gert,

De uitvoering van de voorgestelde commando’s is niet goed gegaan.

Ze zijn uitgevoerd in een Internet browser in plaats van de Windows Command Prompt (admin) of Windows Powershell (admin) of Terminal (Beheerder).

Hierbij een uitgebreidere beschrijving.
Dat terminal (beheerder)-venster is te openen via de Windows-knop (4 vierkante blokjes links) op de taakbalk. Ga daarop staan met de muisaanwijzer en klik met rechts. Er opent nu een menu waar zeer waarschijnlijk “Terminal (beheerder)” tussen staat. Het kunnen ook bovenstaande varianten zijn. Klik daarop. In het vervolgvenster klikt u op JA. Er opent dan een nieuw zwart venster met de naam Windows Powershell.
In dat scherm kunt u na de laatste weergave, die eindigt met >, op het scherm de commando’s intikken en laten uitvoeren.

Succes en in afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Hartelijk dank voor de goede uitleg om tot actie te komen (dat was net wat ik nodig had ?).
Ik heb de commando's zoals eerder aangegeven volgens deze gebruiksaanwijzing uitgevoerd, maar mijn PC geeft op alle fronten geen herkenning aan. (zie de PDF-file).
Ook nog even geprobeerd vanuit de C:\ - root, maar dit leverde hetzelfde resultaat op.
Als ik deze opdracht nu goed heb uitgevoerd zal er wellicht een andere actie moeten plaatsvinden.
Ik hoor graag van je. Hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,
Gert van Geldere

Beste Gert,

Het gaat de goede kant op de Windows Powershell is gevonden.

Ik zie dat na SFC een spatie ontbreekt. Nu ziet Windows het geheel als één commando en herkent het niet.

Geef het commando een herkansing met een spatie na SFC.
Succes en in afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Geduld is een schone zaak! ?
De nieuwe aanwijzing was de crux!
En nu staat er wel een resultaat.
Het lijkt wel wat hersteld te hebben, maar het doet helaas nog niet wat het moet doen op de website van het ASZ-ziekenhuis, waarop ik de labgegevens zou moeten terugvinden (zie 1e verzoek).
We gaan gewoon verder als jij nog verdere inspiratie hebt.?
Hartelijk dank en ben benieuwd!

Met vriendelijke groeten,
Gert van Geldere

Beste Gert,

Goed te horen dat die checks zijn uitgevoerd. Er heeft wel een herstelactie plaats gevonden maar de geconstateerde problemen met Edge, Chrome etc. zijn daarbij helaas niet opgelost.

Kun je je herinneren wanneer de problemen zijn ontstaan?
Is dat na de upgrade van W11 naar de laatste 22H2 versie of eerder?

Als ik het zo lees betreft het problemen met de datacommunicatie. Heb je al geprobeerd of het met een UTP-kabelverbinding beter werkt of via Wifi als je al een kabel gebruikt?
Hierbij een link met acties voor het oplossen van problemen met netwerkcommunicatie:
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/ethernet-verbindingsproblemen-in-windows-oplossen-2311254e-cab8-42d6-90f3-cb0b9f63645f

De volgende stap zou kunnen zijn om Windows 11 in zijn geheel te vervangen door een schone versie met behoud van data en applicaties.
Je hebt daar dan wel een USB-stick voor nodig van minimaal 8GB.

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Er komt nu veel op mij af, waar ik niet overal even goed mee overweg kan.
In volgorde van je opmerkingen het volgende:

Wanneer de problemen zijn ontstaan weet ik niet precies, maar waarschijnlijk al een halfjaar geleden toen ik nog op Windows 10 draaide op mijn oude PC. Mijn huidige PC (een beest!!) is op mijn voorstel door de Dordtse ComputerHandel geassembleerd. Ik weet wel dat ik die haperingen die ik dus nu ervaar op mijn nieuwe pc eerder mede aanleiding vormde om naar een PC over te stappen waar ik ook Windows 11 op kon draaien.
Het is zo moeilijk te traceren omdat voorheen als er iets niet goed doorkwam of gerealiseerd moest worden dit aan andere oorzaken, zoals aan serverproblemen, gerelateerd werden.
Juist omdat ik nu naar mijn labgegevens zocht en die niet kon vinden op de website en deze er dus ontegenzeglijk wèl op te vinden moesten zijn, trok ik aan de bel bij het ziekenhuis en ging ik ook eens op mijn laptop kijken. Zo kwam ik er achter!

Mijn PC is "natuurlijk" bekabeld, zoals mijn hele huis bekabeld is (ik woon in een nieuw appartement ?) en dus heb ik aan de hand van jouw opmerkingen mijn laptop óók eens aan dezelfde kabel aangesloten en leverde dit géén problemen op; dit werkte dus hetzelfde uit als via WiFi.
De UTP-kabel is van goede kwaliteit. Het probleem ligt dus niet in de bekabeling of in de KPN-router. Dat laat dus onverlet wat er in de PC aan eventuele netwerkcommunicatie mis zou kunnen gaan? Maar tòt de aansluiting zit het dus m.i. goed en beperkt het probleem zich dus volledig tot de PC. ?

De link die je mij toestuurde gaat mijn pet eigenlijk te boven en worden mogelijkheden gegeven die ik totaal niet kan overzien; qua inhoud niet en zeker niet wat de uitwerking er van aangaat. Met roeiboten losmaken zonder ze vast te kunnen maken kom ik helaas dan in een spagaat terecht. Sorry!

Rest mij je mogelijkheid om een nieuwe Windows 11 versie te installeren MET BEHOUD VAN DATA. Dat lijkt mij inderdaad wel een optie, hoewel ik ook hier een beetje huiverig van ben omdat ik er niet aan moet denken dat er iets fout bij zou kunnen gaan ??.

Ook hiervoor, als dit de weg zou zijn, graag wat aanwijzingen van jou zoals ik gevraagd heb in de bijgaande PDF-file.

Zucht.....! Een echte complexiteit Aad en ik hoop dat je er nog even zin in hebt om deze uitdaging verder met mij aan te gaan?

Hartelijk dank en groetjes!

Gert van Geldere

Beste Gert,

Zit er maar niet over in dat je de Vraagbaak te veel belast. We hebben ons vrijwillig aangemeld en vinden het leuk om binnen de HCC elkaar te helpen.

Voor systeemherstel is het niet gewenst om gebruik te maken van een herstelpartitie op de schijf of SSD omdat het een verouderde versie kan zijn.
Voor herstel met behoud van data en applicaties maken we gebruik van de meest recente versie die Microsoft op Internet beschikbaar stelt. Deze wordt geladen op een USB-stick en vanaf die stick opgestart.

Verstandig is om vooraf een backup te maken van de gebruikersdata op en andere schijf.

Hierbij de instructies, ga naar:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
Scroll naar “Installatiemedia voor Windows 11 maken” en klik op “Download nu”.
De MediaCreation-tool wordt nu gedownload en verschijnt in de map Downloads.
Steek een USB-stick met minimaal 8GB in de PC.
Dubbelklik op “mediacreationtool.exe” in de map Downloads waarmee het opstart.
Klik op Akkoord bij de licentieverklaring.
Klik op Volgende bij NL en W11 en Volgende
Klik op USB-Flashstation en Volgende
Selecteer de USB-stick die er net is ingestoken en Volgende
Windows wordt gedownload en op de USB-stick geïnstalleerd
Even geduld tot dat is afgerond.
Klikken op voltooien.
Open de USB-stick met naam ESD-USB
Klik op setup.exe en volg de stappen voor herinstallatie van Windows 11 met behoud van data en applicaties.
Even geduld tot dat is afgerond.

Check of de problemen zijn opgelost.
In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Hartelijk dank Aad voor je fijne en geruststellende woorden.
Vandaag zit ik de hele dag in Rotterdam voor sociale hulpverlening.
Fijn dat we er ook zo voor elkaar mogen zijn ?.
Je uitleg ziet er perfect uit en ik hoop zo snel mogelijk er mee aan de slag te kunnen gaan.
Zodra ik er mee verder ben, laat ik van mij horen.
Welbedankt hoor!

Fijne avond!
H.gr.
Gert van Geldere

Beste Aad,

Daar ben ik weer!
Aan de hand van de stappen die je mij zeer duidelijk had aangegeven heb ik alles perfect kunnen uitvoeren.
Helaas zonder een veranderd resultaat.

In de PDF-file heb ik deze stappen voor jou ook duidelijk weergegeven met daarbij een aantal tussentijdse bevindingen.

Ik ben zeer benieuwd of je hier nog nieuwe ideeën uit kunt opmaken?

H.gr.
Gert van Geldere

Beste Gert,

Goed dat de installatie van de schone Windows versie is gelukt.
Daarmee kunnen we het besturingssysteem als oorzaak uitsluiten.

De geïnstalleerde applicaties zijn wel hetzelfde gebleven.
Zowel Edge als Chrome blijven problemen geven, zo geef je aan.
Beiden gebruiken echter wel dezelfde kern.

Het voorstel is nu een geheel ander type browser te installeren en wel Firefox.
https://www.mozilla.org/nl/firefox/new/
Test maar even of dat verbetering geeft.

Microsoft blijft Edge pushen en de voorkeur geven.
Het aanpassen van de standaard browser kun je hier vinden:
https://support.google.com/chrome/answer/95417?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DDesktop#zippy=%2Cwindows

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Hoi Aad,

Alles uitgeprobeerd, maar helaas nog steeds geen enkel resultaat. In de bijlage de verwikkelingen.

Tenslotte heb ik ook nog even van Norton de "Slimme Firewall" en de "Auto-Protect" uitgeschakeld, maar dat werkte ook niets uit.

Het wordt een zoeken als een speld in een hooiberg denk ik ?.

Heb jij er nog hoop op?

H.gr. en hartelijk dank!

Gert van Geldere

Beste Gert,

We geven niet zo gauw op. Het is een eliminatieproces en er zijn nog stappen te zetten.

De browsers zijn het dus ook niet. Maar het kunnen wel de extensies zijn die invloed hebben op het webverkeer.

Kun je bij Firefox alle extensies uitzetten.
Je komt bij de extensies door “about:addons”, zonder aanhalingstekens intikken in de zoekbalk.
Er is een blauw schuifje om de extensie(s) uit te zetten.

Zijn er verschillen aan te wijzen tussen de laptop en PC mbt browsers en extensies of iets anders?
Ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Nog geen oplossing gevonden ?.
Mijn belevenissen staan weer in de PDF; daar kun je weer op prijsschieten als ik iets verkeerd zou hebben gedaan of een verdere reactie daar op.

De laptop is een nieuwe van Asus, daar zit nog geen Norton op. Ik weet nog niet precies hoe dat zit (door al deze beslommeringen zit ik nu al 5 maanden met het PC-probleem opgescheept en slokt al mijn tijd weg); op deze laptop zit een zogenaamde S-modus, waarvan wordt aangegeven deze beveiligingsmodus niet op te heffen. Dat zou gebeuren als ik Norton er op zou zetten??? Ook nooit van gehoord ?. Ik kom van het een in het andere. Ik heb mij hier dus nog niet verder in kunnen verdiepen.
Zoals eerder aangegeven gebruik ik daarop de browser EDGE en is daar verder nog weinig op gewerkt, dus ik zou echt niet weten waarin deze wat betreft de add-ons met de PC verschillen??

H.gr. en dank!
Gert van Geldere

Beste Gert,

Als je de extensie-schuifjes uit hebt kunnen zetten in Firefox en het treedt dan nog steeds op met die website dan is dat ook geen oplossing. Die schuifjes kunnen dus weer naar de originele stand.

Als Norton het verschil is met de laptop dan is de volgende logische stap het tijdelijk verwijderen van Norton en dan zien of het goed gaat.

Op een Windows-S systeem kunnen geen applicaties worden geïnstalleerd anders dan de apps uit de Microsoft Store. Dit alles om de veiligheid van het systeem te garanderen. Er zullen dus weinig extra applicaties geïnstalleerd zijn.

Als het met het verwijderen van Norton nog niet wordt opgelost dan is de volgende stap het installeren van een schone Windows 11 zonder behoud van data en applicaties. Dan wordt alles vernieuwd dus W11 en drivers. Dan moet het goed werken en dan kunnen één voor een de applicaties weer worden toegevoegd en dan zien wanneer het fout gaat.

Dan is het handig om een image backup van de huidige installatie te hebben om die weer terug te kunnen zetten. Heb je die?

Of anders er tijdelijk even er een andere schijf/SSD inzetten als je die hebt?

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Zonder Norton helaas dezelfde problemen.

Dan komen we natuurlijk tot een complete vervanging van de C-schijf ?.

Ik heb daar totaal geen ervaring mee.

Een gewone backup van bestanden heb ik wel.
Een image backup (ISO-schijf?) heb ik geen ervaring mee.

Een paar vragen:

1) Totale vernieuwing van Windows 11 (zonder behoud van data en applicaties): alle programma's en updates moeten daarna natuurlijk allemaal weer handmatig opnieuw worden geïnstalleerd ?? Maar losse mappen met data kunnen natuurlijk wel bewaard worden ?

2) Deze kunnen uiteraard dan niet uit de backup worden teruggezet? Maar waar dient de image backup dan nog voor?

Aan schijfruimte geen gebrek; slechts 5 harde schijven (een paar TB) op deze pc !! ??

3) Mijn huidige Windows 11 is een upgrade van Windows 10; hoe zit het dan met de licentiecode ?? Ik weet niet eens of ik die nog heb ?

4) Hoe kan ik een image backup maken en hoe zet ik die eventueel terug?

Het is geen kleine stap (poosje zoet mee ??) en komt veel voor kijken; vooral omdat ik er zelf hier geen ervaring mee heb.?
Maar het zal denk ik ook de enige weg zijn, als er aan enige hardware verder niets zou haperen?

Ik hoor graag van je Aad en hartelijk dank voor je adviezen.

Met vriendelijke groet,

Gert van Geldere

Beste Gert,

Jammer dat het de-installeren van Norton ook geen oplossing biedt. Daarmee zijn de meeste voor de hand liggende eliminatie-activiteiten uitgevoerd.

De volgende stap is een schone installatie zonder behoud van data en applicaties. We adviseren sowieso om bij een nummer-upgrade van bijvoorbeeld W10 naar W11 een schone installatie zonder data en apps uit te voeren zodat je weer met een schone lei begint. In de loop der jaren raakt het besturingssysteem behoorlijk vervuild.

Een image-backup is kopie van de disk die je vooraf maakt van de huidige situatie. Die kun je gebruiken als je weer terug wilt naar de huidige situatie na de schone installatie. Dat besluit kun je later nemen maar dan is het handig dat je de huidige installatie hebt veiliggesteld.

Een gratis programma voor een maken van een Disk c.q. Imagebackup is AOMEI Backupper: https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
Kies voor Back-up > Schijf Back-up
Het terugzetten kan ook met dat tool geregeld worden. Hierbij een link naar de gebruiksaanwijzing: https://home.hccnet.nl/f.wilde/_private/AOMEI_Handleiding.pdf

De licentiecode wordt door Windows na een schone installatie vanzelf weer ingevuld en is gekoppeld aan de hardware-identificatie van het systeem.
Maar het is altijd handig om de licentiecode ergens vast te leggen. Dit is eenvoudig op te vragen door de volgende tekst in Powershell (admin) in te kopiëren:
wmic path softwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey
Je krijgt dan de code terug gemeld.

Voordat je over gaat naar een schone installatie is het handig om een overzicht te hebben van de huidige geïnstalleerde applicaties. Dat kan via schermafbeeldingen van:
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Programma's en onderdelen

Het kost wat tijd maar is een leerzaam proces met als doel het probleem op te lossen.
Het is de bedoeling om direct na de schone installatie te testen of het probleem is opgelost. Daarna kunnen de applicaties weer één voor één worden teruggezet met iedere keer een test tot het weer fout gaat.

Zijn er nog aanvullende vragen voor je deze stap waagt?

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Hoi Aad,


Ik ben zo blij met jou; hartelijk dank voor al je inzet.
Het is inderdaad een heel leerzaam proces ??.

Er is een hoop veilig te stellen vóór dat alles verdwijnt ? en vroeg veel tijd om het e.e.a. op een rijtje te krijgen.
Ondanks dat ik voor mijn gevoel alles volgens jou richtlijnen opgevolgd heb, lukte toch het e.e.a. niet; dit heb ik in de PDF-file aangegeven. Misschien deed ik toch iets verkeerd?
Als ik daar mee klaar ben, kan het echte avontuur beginnen??.
Mogelijk kan het daardoor iets langer duren voor ik mij weer bij je terugmeld.
Hartelijk dank weer voor je support en graag tot horens.

Hartelijke groet,
Gert van Geldere

Beste Gert,

Met betrekking tot de licentiecode:
In het eerste commando zit een typefout bij …Original… en bij de tweede wordt het commando uitgevoerd en de kop van het antwoord afgedrukt maar de licentiecode blijft zwart. Vreemd!
Alternatief is om dit uit te voeren via het gratis programmatje: The Magical Jelly Bean.
Link: https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Je komt heel eenvoudig bij het Windows Configuratiescherm door config in te tikken in het Windows zoekveld. Als je dat intikt dan verschijnt Configuratiescherm als een zoekresultaat waar je op klikken kunt. Zodra dat opent kun je “Programma’s en onderdelen” aanklikken.

Voor de image backup is een USB-stick te klein want de gehele C:schijf wordt als image weggeschreven.
Je kunt een plekje op één van de geïnstalleerde schijven of een externe schijf opzoeken waar nog genoeg ruimte vrij is.
Als je op “Schijf Back-up” klikt krijg je eerste de vraag welke schijf via “+Schijf Toevoegen”.
Je klikt dan voorop bij de C: schijf die dan geheel groen wordt als teken dat deze is geselecteerd en klikt vervolgens op Toevoegen.
Daaronder zoek je dan, via het pijltje naar beneden rechts en “Selecteer een lokaal pad”, een schijf op met vrije ruimte en selecteer die. Dat is de backup locatie van het image.
Daarmee wordt er via “Start Actie” op die schijf een image aangemaakt.

Hoop dat het zo een beter resultaat geeft, succes.
In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Jij had natuurlijk al verwacht dat de herinstallatie al rond was, maar er kwam helaas wat tussen.

De ISO-opslag is helemaal gelukt en ook het licentienummer.
Dit verliep prima zo!

Zojuist de start willen maken voor het systeemherstel en stuitte ik toch op een voor mij onduidelijke vraag:
Ik heb voor zover ik weet niets in de cloud staan (??), zodat ik vermoed dat ik gewoon voor de eigen PC moet kiezen (zie pdf).

Correct?

Hartelijk dank en groetjes!

Gert van Geldere

Beste Gert,

Goed te horen dat de licentie en image backup gelukt zijn.

Voor het opnieuw installeren van de PC met W11 kun je het beste de eerder gemaakte ESD USB-stick gebruiken en kiezen voor schone installatie zonder behoud data en apps. Kiest setup.exe op die stick om het te starten.

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Goedemorgen Aad,

Geduld is een schone zaak ??!

Ik heb de ESD USB-stick tevoorschijn gehaald en de Setup.exe daarvan opgestart.

Maar het vervolg ging toch anders dan ik verwacht had en heb dit t.g.v. een onduidelijk voorland helaas maar weer afgebroken. Sorry! ?

In de PDF heb ik het verloop weer vastgelegd.
We gaan weer gewoon verder...??

Ik hoor weer heel graag van je ??

Met vriendelijke groet en dank1

Gert van Geldere

Beste Gert,

Die vraag over de hoeveelheid opslagruimte is het gevolg van een actie van Windows om ook nog een deel van Windows te backuppen in Windows.old.

Heb je bij “Even kijken wat er moet gebeuren” op “Waarom krijg ik dit te zien geklikt” ?
Dat geeft mogelijk aan waarom die melding wordt gegeven.

Normaal gesproken kun je gewoon “doorgaan waar het is afgebroken”.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Goedemorgen Aad,

De herinstallatie van Windows 11 is gelukt, maar de teleurstelling was des te groter toen ik op de website van het Albert Schweitzer Ziekenhuis https://www.asz.nl toch niet het menu in beeld kreeg (de streepjes in de linker bovenhoek) om bij de lab.gegevens te kunnen komen; ons doel!!

Alle updates zijn ook geïnstalleerd en tevens staat daar ook weer de update van HP Accessory Center in geblokkeerd zoals de vorige keer. ?

Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen en overweeg maar naar de computerwinkel terug te gaan?

Vandaag ben ik het land in, dus je hoeft geen haast te maken?.

Hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Gert van Geldere

Beste Gert,

Dat is wel heel vreemd, na een schone Windows 11 installatie nog steeds hetzelfde probleem.

Kun je een kijken of er verschillen zijn tussen de laptop en PC na het bezoeken van deze website:
https://www.whatsmybrowser.org/

Je krijgt dan een lijst met wat er allemaal actief is bij het gebruik van die browser.

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Goedemorgen Aad,

Een kennersoog van jou ziet hier misschien meer in de verschillen, maar het zegt mij niets om hier iets met deze verschillen in te herkennen.


De PC gaat voor: https://www.whatsmybrowser.org/b/661N3

De Laptop gaat voor: https://www.whatsmybrowser.org/b/XX3T0


De laptop staat zoals eerder aangegeven in de S-mode en daar staat naast Windows 11 maar zeer weinig op.

Ik ben benieuwd of je hier iets van kunt maken?

ik hoor graag van je? Hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,
Gert van Geldere

Beste Gert,

Behalve de schermafmetingen is er geen verschil. Je kunt nog even proberen of het aanpassen van de resolutie van het PC-scherm naar 1366*768 iets uithaalt.

De webserver past namelijk de weergave aan in lijn met het scherm om ook op andere apparatuur zoals tablets en telefoons ed. de gegevens goed te kunnen weergeven.

Je wijzigt het via Instellingen > Beeldscherm > Beeldscherm resolutie.

Als dat geen oplossing is dan moet we toch wat dieper gaan nadenken. De simpele wijzigingen die in 99 van de 100 gevallen een oplossing bieden hebben we dan al geprobeerd.

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Groot nieuws Aad! ? zie PDF


H.gr.
Gert van Geldere

Beste Gert,

Dat is een goed bericht dat de asz-website met een lagere resolutie wel goed wordt weergegeven en je de gegevens kunt opvragen.

Dat wazige beeld is niet goed maar dat komt omdat er met een lagere resolutie wordt weergegeven op een FHD (1920*1080) scherm. Het was ook maar een test. De resolutie kan dus weer terug naar 1920.

Een andere oplossing die je kunt bekijken is om bij 1920*1080 de schaal op 125% te zetten. Het beeld blijft daarbij helder maar alles wordt groter weergegeven. Voor de buitenwereld wordt je scherm dan ook kleiner. Je kunt die resolutie checken via: http://myscreenchecker.com/

Dan komt de vraag op waar het probleem ligt. Dat kan de asz-website zijn die afwijkend gedrag vertoont bij hogere resoluties zoals 1920*1080. Of er is toch iets met je systeem aan de hand.
Aan het begin van het verhaal had je het ook nog over andere problemen, zoals inloggen bij de overheid en bol.com. Zijn die er ook nog steeds? Als asz de enige website is met weergave-problemen dan ligt het waarschijnlijk aan die website.

De foutmelding bij overheid.nl kan komen als je meerdere malen achter elkaar probeert in te loggen. Dat is afwijkend gedrag voor die website en kan op die manier geblokkeerd worden. Na een bepaalde time-out is dat dan weer opgelost.

Vreemd dat je problemen hebt met de installatie van de HP Accessory software. Je hebt toch wel een vinkje gezet linksonder voor acceptatie van de licentieovereenkomst?

De HP USB-update kan geblokkeerd worden omdat bovenstaande software niet is geïnstalleerd.

In de BIOS komen geen instellingen voor die met USB en randapparatuur te maken hebben.

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Alles staat in de PDF beschreven ??.

Hartelijk dank en groetjes!

Gert van Geldere

Beste Gert,

Goed te horen dat de workaround, met het scherm op 125% en daarmee voor de asz-website een ~1536*864 resolutie, een werkbare situatie oplevert.

Ik weet niet of je laptop een HDMI-poort heeft waar je het Samsung-scherm voor test aan kan hangen. Op die manier is te bepalen of het aan de PC ligt of aan de asz-website.
De laptop moet dan met het 2e scherm als apart scherm worden uitgebreid met de FHD-resolutie en 100%. Als dan een browser op dat scherm ook het probleem vertoont dan ligt het dus aan de website. Check met http://myscreenchecker.com/ de resolutie van het scherm.

Persoonlijk heb ik ook weleens last dat mijn creditcard niet geaccepteerd worden met een foutmelding als retour na “Opdracht goedkeuren”. Ik krijg dan het idee dat men je wil forceren naar een betaalsysteem waarvoor het bedrijf minder commissie voor hoeft af te dragen.

De HP Accessory software heb ik hier geïnstalleerd op zowel een W10 als W11 systeem zonder problemen. Na het aanvinken en Apply opent het HP configuratiescherm.
Het lijkt er dus wel op dat die applicatie wel wordt geïnstalleerd maar niet door de licentieovereenkomst komt. De PC zal er met wat geduld wellicht ook zelf uit moeten kunnen komen.

Zo niet dan kan een herstelactie worden uitgevoerd:
Via Instellingen > Apps > Geïnstalleerde apps > Zoek op HP kom je bij de HP Accessory app.
Daar kun je via de 3 stippen rechts kiezen voor Geavanceerde opties.
Dan opent een configuratiescherm voor die app en kun je kiezen voor “Opnieuw instellen” en vervolgens “herstellen” of “opnieuw instellen”.
Deze twee kun je proberen om de app weer aan de gang te krijgen.

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Dag Aad,

Helaas niets verder gekomen.

De laptop heeft inderdaad een HDMI kabel.
Je aanwijzing daarbij begrijp ik niet.

De HP Accessory Center heb ik eerder verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar zodra het openingsbeeld in beeld komt wordt het zwarte beeld grijs en komt bovenin in beeld op de balk "Reageert niet" en is het onmogelijk het vinkje aan te vinken en het programma dus te installeren. Herhaling van zetten dus. Ook geprobeerd als administrator op te starten.
Na de download staat deze wel in het Startmenu, maar lukt het met geen mogelijkheid niet het vinkje aan te vinken.

De bij Windows Update klaarstaande update voor dit programma is ook niet weg te halen.

Misschien heb je nog andere ideeën in de koker?

Hartelijk dank weer en groetjes,
Gert van Geldere

Beste Gert,

Het is de bedoeling om het Full-HD scherm van je PC via HDMI aan je laptop te hangen om te testen of het probleem met de asz-website zich daar ook voor doet. Als dat zo is dan ligt het probleem aan de website en niet aan je PC.

Als je het scherm koppelt heb je keuze of het een kopie is van het standaard scherm van de laptop of een uitbreiding. Je moet dan kiezen voor uitbreiding, zodat het een apart scherm wordt met eigen resolutie. Je kijkt dan met een browser op dat Samsung-scherm of voor de buitenwereld een resolutie van 1920*1080 wordt gezien.
Check met http://myscreenchecker.com/ de resolutie van het scherm op ~1920*1080.
Zo ja, dan kun je test met de asz-website op het Samsung-scherm uitvoeren.

Met die licentieverklaring kun je ook even kijken of je door de tekst helemaal naar beneden te scrollen het vinkje wel kunt invullen. Vaak wordt dat gebruikt door de leverancier om je te forceren de verklaring “te lezen”.

Zodra dat werkt kijk dan ook even of die driverupdate wel verwerkt wordt. Zo niet dan hoor ik graag wat de HP-modelnummers zijn van muis en toetsenbord.

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Beste Aad,

Wellicht had je van mij eerder bericht verwacht, maar helaas heb ik een sterfgeval in de familie dat momenteel veel tijd van mij vraagt.

Daarnaast hopen wij volgende week na vele "corona-jaren" eindelijk weer eens de hele week bij onze zoon in N-Ierland te vertoeven.

In de week er na, dus ongeveer vanaf 20 februari a.s. hoop ik weer met mijn PC-problematiek bij je te kunnen terugkeren?

Ik reken op je begrip.

Hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,
Gert van Geldere

Beste Gert,

Gecondoleerd met het verlies van je familielid. Ik ben een weekje op wintersport en de 17e weer thuis. Ik hoor je wel weer zodra het je schikt.

Met vriendelijke groeten

Vraagbaak beantwoorder

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten


Gezien de tijd dat er geen reactie is geweest op deze vraag, gaan we er vanuit dat de vraag voldoende is beantwoord.

Met vriendelijke groeten


Vraagbaak beantwoorder/administrator

*****Disclaimer***** vraagbaak
De inhoud van dit bericht is alleen bestemd voor de geadresseerde en kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten. Als u dit bericht onbedoeld heeft ontvangen verzoeken wij u het te vernietigen en de afzender te informeren. Het is niet toegestaan om een bericht dat niet voor u bestemd is te vermenigvuldigen dan wel te verspreiden. Aan dit bericht inclusief de bijlagen kunnen geen rechten ontleend worden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen. Hcc Senioren Academie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade en/of kosten die voortvloeien uit onvolledige en/of foutieve informatie in e-mailberichten

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen Update naar 1703 (creators update)
Update Windows 10
ruimte voor updates
Internetverbinding
Windows 10 upgrade
Artikel details
Artikel ID: 3587
Categorie: Kennisbank
Datum toegevoegd: 25/02/2023 20:40:19
Aantal bekeken: 51
Beoordeling (Stemmen): Artikel nog niet beoordeeld (0)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies