Kennisbank
HCC!vraagbaak > HCC!vraagbaak > Kennisbank

Zoeken:


thuis-netwerk

Oplossing

Vraag

De 3 computers staan in een ouderwets particulier netwerk thuis (geen thuisgroep). Er is onlangs een nieuwe router geinstalleerd (TP-Link-Archer C3200, met zowel 2,4 als 5,0 GHz). Het netwerk functioneert meestal goed, kan vanaf een computer de overige 2 meestal zien en hun gedeelde bestanden benaderen. Echter er doet zich het volgende voor.
Na het openen van de verkenner heb ik soms geen internet en/of netwerk. Door een herstart van de computer is dit dan te verhelpen. Bij het netwerk-icoon onderaan de tree in de Verkenner staan vaak de op het netwerk aangesloten computers met hun naam vermeld (zoals zou moeten), soms ook helemaal niet, terwijl het netwerk er wel is. Ik wil graag altijd de op dat moment werkende computers in het netwerk onder het netwerk icoon kunnen waarnemen. Dit is puur een willekeurige gebeurtenis, de ene keer zie ik ze wel, de andere keer weer niet. Wat kan hiervan de oorzaak zijn (mogelijk instellingen???) en wat is hieraan te doen?

Beantwoorder

Is dit altijd zo geweest of pas sinds u de nieuwe router heeft of had u vóór deze router überhaupt geen huisnetwerk?

Het Microoft SMB protocol werkt met regelmatige browsemasterverkiezingen. De gekozen browsemaster roept regelmatig alle aanwezige computers op zich te melden en houdt zo de browselijst met beschikbare computers bij. Windows computers vallen na verloop van tijd in slaap en met name wifikaarten worden dan vaak zelfs uitgeschakeld. Daarnaast valt ook de inventarisatie stil, waardoor het in de verkenner lijkt alsof de computers verdwenen zijn.
Probeert eens het volgende naar een wakkere computer:
- start een "uitvoeren"venster met <WIN> + R
- tik "\<computernaam>" en <enter>
- na enkele seconden krijgt u een verkennervenster met de shares te zien.

Als u ook geen toegang tot het internet heeft en bijv. ook geen mail kunt ophalen is de netwerkverbinding helemaal weg. Dat kan door wifi problemen komen, maar dat zou niet mogen met bekabelde verbindingen.

Vrager

Nadat ik u gisteren mijn bericht had gestuurd, heb ik later op de avond opnieuw 2 computers opgestart, de desktop (wired verbinding met de router) en een laptop (wireless verbinding).
Op beide computers bleken beide computers aangemeld onder het netwerk icoon in de Verkenner en tevens hun gedeelde bestanden te openen. Echter toen ik op een van hen mijn post wilde binnenhalen ging outlook in de fout; ook Edge kon niet de startpagina laden. Dus geen internettoegang. Na de desktop opnieuw te hebben opgestart was er wel internettoegang, maar waren beide computer niet te zien bij Netwerk.
Hedenavond heb ik weer deze beide computers opgestart, waarbij beide zich lieten zien onder het Netwerk-icoon en tevens had ik toegang tot het internet, kon mijn post binnenhalen en kon via Edge naar internet.
U merkt wel, het fenomeen dat of toegang tot internet of toegang tot de andere computers in het netwerk is volkomen willekeurig; hedenavond kon ik weer wel over beide functies op beide computers beschikken.
Moet het euvel worden gezocht in instellingen van de router en/of moet gezocht worden in instellingen op de computers.

Beantwoorder

Als u wel verbinding heeft tussen de computers op uw huisnetwerk maar niet naar internet gaat iets niet goed tussen uw router en Ziggo (daar zit u op, denk ik?). U kunt bij de klantenservice vragen of zij verbindingsproblemen zien op uw kabelmodem. Er kan wel eens een kabelfoutje optreden door een slechte connector of kabel.

U heeft een eigen router ingezet achter de Ziggo modem/router. Heeft u de Ziggo router dan gebridged? Zo niet dan heeft u twee routers achter elkaar en dat is een serieuze bron van problemen.

Laat u niet misleiden door het al dan niet zichtbaar zijn van de interne computers in de verkenner: probeert u met de methode uit mijn vorige bericht of de computers bereikbaar zijn.

Vrager

Heb uw remedie om van een betreffende operationele computer in het netwerk de gedeelde bestanden te openen met Windows+R toetsen getest, en dat werkte inderdaad prima. Had overigens al een tijdje geleden alle computers in het netwerk toegevoegd aan Tijdelijke bestanden, dat werkt op dezelfde wijze. Echter werden op een willekeurig tijdstip nog steeds de operationele computers in het thuisnetwerk niet getoond onder het icoon Netwerk in de Verkenner. Heb zaterdagmorgen de aansluitingen van de het huis binnenkomende signalen voor radio en tv, alsmede netwerk aansluiting van het modem naar de router goed schoongemaakt. Vooral het schoonmaken van de laatste bleek de remedie. Za en Zo diverse malen alle 3 computers aangezet en getest. Ze waren allemaal steeds te zien bij Netwerk. Helaas bij eenzelfde test hedenmorgen toonde 1 van de 3 computers zich weer niet. Door een reset van de router is dit verholpen (oorzaak????). Overigens ben ik wel ongevraagd klant bij Ziggo, maar heb nog steeds een modem van UPC, genaamd Arris, model TM402B. Dit modem kan (gelukkig) niet gebridge worden naar mijn mening. Heb daar ook geen behoefte aan, omdat ik een splinternieuwe TP-LINK router kortelings heb geinstalleerd.
Nu nog zorgen dat ik mijn Gmail in Outlook kan openen, ook een hele klus, en dan hoop ik dat voorlopig al mijn kleine computerproblemen zijn verholpen. Als u voor het laatste nog suggesties hebt, houd ik mij aanbevolen.
Met groeten,

Beantwoorder

Dat de computers soms niet getoond worden is een onhandigheid van Windows. Maar dat had u zelf al ontdekt, omdat ze ondanks dat toch via een directe link geopend konden worden. U kunt de computers ook in uw "Snelle toegang" zetten.
U moet uiteraard zelf weten of u het UPC modem door Ziggo in bridgemode laat zetten of niet. Als u dat per se toch niet wilt, schakel dan in ieder geval de wifi daar uit, want anders kunnen uw computers in twee verschillende netwerken zitten.

Hoe gmail in te stellen in Outlook:
https://www.emailinstelling.nl/outlook/gmail-mail-instellen


 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen Wifi IP-adressen
Controle Internet
Goed router
Printer in thuisnetwerk installeren
Betreft VPN Goose
Artikel details
Artikel ID: 663
Categorie: Netwerk
Datum toegevoegd: 04/12/2017 11:34:51
Aantal bekeken: 777
Beoordeling (Stemmen): Artikel nog niet beoordeeld (0)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, in partnership with SysAid Technologies